chevron_right
Monitorul oficial local

MODEL INTERINSTITUȚIONAL AMPLU PENTRU SIGURANȚA COPIILOR: ÎNCEPE PROGRAMUL DE PROTECȚIE ÎN ȘCOLI

Img 20251127 Wa0030

Primăria Miercurea-Ciuc lansează un Program de protecție în școli bazat pe o colaborare interinstituțională pe termen lung – primul model complex de protecție a copilului din regiune care oferă un cadru profesional unitar pentru prevenirea, identificarea timpurie și gestionarea eficientă a abuzurilor, violenței și hărțuirii în mediul școlar. Programul a fost prezentat în data de 27 noiembrie, în cadrul unei conferinței de presă organizate la Casa Pedagogilor „Apáczai Csere János”.

„Am lansat o investiție pe termen lung pentru siguranța copiilor care frecventează școlile noastre. Credem că elevii au dreptul la o instituție de învățământ în care se simt în siguranță – fizic și emoțional. Acest lucru este susținut de sistemul pe care l-am construit, în care profesorii, consilierii, psihologii și directorii știu ce trebuie să facă atunci când observă o situație de risc și știu cum să colaboreze cu serviciile de protecție a copilului, cu poliția și cu autoritățile locale”, a afirmat în deschiderea evenimentului viceprimarul Sógor Enikő.

Tendințele la nivel național din ultimii ani arată că formele de violență școlară sunt tot mai frecvente în instituțiile de învățământ, ceea ce înseamnă o responsabilitate crescută și pentru specialiști. Scopul programului este crearea unui sistem transparent și funcțional, care consolidează mecanismele de semnalare, clarifică pașii procedurali și asigură sprijin școlilor în gestionarea situațiilor dificile. În cadrul Programului de protecție, în fiecare instituție de învățământ din Miercurea-Ciuc va funcționa o comisie CPEV* consolidată și bine pregătită, procedurile de înființare și responsabilitățile sale fiind prevăzute, între altele, de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și Ordinul de ministru nr. 6235/2023. În cadrul acestor comisii vor colabora directori, psihologi școlari, cadre didactice, reprezentanți ai părinților și elevilor, precum și – după caz – specialiști în domeniul protecției copilului și siguranței, pentru prevenirea violenței, bullying-ului și discriminării, pentru evidența și gestionarea cazurilor, precum și pentru coordonarea planurilor de prevenție.

Programul se bazează pe trei piloni. Modulul de formare aprofundată, cu prezență fizică și metode practice, are rolul de a pregăti psihologii școlari, consilierii, specialiștii în protecția copilului, membrii CPEV și directorii în ceea ce privește prevenirea abuzurilor, recunoașterea timpurie, intervenția inițială și pașii colaborării interinstituționale. Participanții dobândesc cunoștințe practice prin simulări de cazuri reale, elaborarea de protocoale și realizarea planurilor de prevenție la nivel instituțional. Al doilea pilon vizează formarea online obligatorie, care oferă anual cunoștințe de bază actualizate în domeniul protecției copilului tuturor angajaților din școli și grădinițe – de la cadre didactice la secretari, portari și personal tehnic. Al treilea pilon include prevenția practică în școli: consilierii care au participat la formare vor susține workshopuri pentru profesori, elevi și părinți, având ca material educațional filmul „Látásvizsgálat” și vor coordona activitatea comisiilor CPEV și instruirea noilor angajați.

Programul pornește etapizat, într-o fază pilot: primele formări au loc în perioada 27–28 noiembrie și 4–5 decembrie la Casa Pedagogilor „Apáczai Csere János”, cu accent pe prevenție și intervenția inițială, în special în domeniul prevenirii abuzului sexual. Începând cu anul școlar 2025–2026, toate instituțiile de învățământ din Miercurea-Ciuc vor face parte din program, iar obiectivul pe termen lung este extinderea modelului la nivelul întregului județ Harghita și ulterior în alte orașe din Transilvania.

Fundamentul profesional al programului este asigurat de experți recunoscuți ai Facultății de Sociologie și Asistență Socială a Universității Babeș–Bolyai: dr. László Éva, dr. Róth Mária și dr. Dávid Kacsó Ágnes au elaborat bazele metodologice. Parteneri profesioniști în implementare sunt Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Harghita și Casa Pedagogilor „Apáczai Csere János”. Materialul de lucru pentru activitățile de prevenție este furnizat de filmul „Látásvizsgálat”, regizat de Köllő Ildikó, iar implementarea locală este coordonată de Asociația pentru Dezvoltarea și Consolidarea Comunității.

„În cazurile de abuz, una dintre condițiile intervenției rapide și eficiente este munca în echipă și colaborarea dintre instituții, ceea ce ajută la soluționarea situației copilului. Nu înseamnă că abuzurile vor dispărea, însă scopul este ca persoanele implicate să le observe cât mai rapid și să poată interveni într-un mod prietenos pentru copil”, a subliniat în cadrul conferinței de presă dr. László Éva.

„Este important pentru noi ca școlile să nu rămână singure. Să existe cunoștințe, protocoale și sprijin în luarea deciziilor. De aceea construim, pentru anii 2025–2026, un model care pe termen lung va face școlile noastre mai sigure”, a arătat în încheiere viceprimarul Sógor Enikő.

 

(*Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii)

Img 20251127 Wa0030