TRECEM LA UN TRANSPORT PUBLIC MAI EFICIENT
Noile noastre autobuze alimentate cu gaz natural comprimat vor circula, începând de lunea viitoare, după un nou orar, cu o frecvență mult mai mare a curselor decât până acum și cu o integrare mai strânsă a zonelor periferice ale orașului. Noul început aduce cu sine un proces de învățare: atât călătorii, cât și șoferii de autobuz trebuie să se obișnuiască cu un sistem de transport public regândit după modele de mari orașe. Până la sfârșitul lunii ianuarie a anului viitor vom utiliza noul sistem în regim de testare, perioadă în care sunt de așteptat „ajustări fine”.
De la 22 decembrie începe o nouă etapă în istoria transportului public din Miercurea-Ciuc: întreaga flotă de autobuze noi a societății Csíki Trans SRL va porni pe trasee regândite, conform noului orar.
„Acest nou început rescrie și redefinește modul în care noi, locuitorii din Miercurea-Ciuc, ne raportăm la transportul public. Datorită celor 21 de autobuze puse în circulație și a celor două de rezervă, sistemul poate funcționa cu o densitate a traseelor și a curselor care face posibilă deplasarea practică de oriunde către oriunde, la prețuri accesibile și într-un mod previzibil. Va merita să lăsăm mașinile acasă, pentru că acest sistem îi deservește eficient și pe cei care merg la muncă sau la școală”, a declarat primarul Korodi Attila în conferința de presă de astăzi, în cadrul căreia a fost prezentat noul concept.
Noul concept a fost prezentat în detaliu de directorul Csíki Trans, Demény Attila.
„Față de cursele anterioare, schimbarea drastică constă în faptul că autogara va avea un rol mai redus, deoarece, în esență, pasagerii nu aici doresc să ajungă. Vom avea șapte trasee principale, dintre care două vor fi linii circulare cu frecvență ridicată, iar alte patru vor conecta zonele rezidențiale periferice cu centrul orașului și între ele. Pe lângă acestea, vor exista încă patru linii industriale, care vor deservi în special angajații din zona industrială vestică”, a precizat Demény Attila.
Autobuzele circulă în zilele lucrătoare între orele 5.00 și 24.00, iar în weekend, deși cu o frecvență redusă, asigură curse continue între orele 7.00 și 22.00 – atât sâmbăta, cât și duminica! Vor fi amenajate și stații noi de autobuz: una dintre cele mai importante realizări este stația din fața Școlii „Petőfi Sándor”, precum și integrarea firească a bulevardului Narciselor. Datorită noii rețele, în interiorul orașului se va putea ajunge oriunde cu cel mult două transbordări.
Și în privința biletelor se va face treptat trecerea la metodele marilor orașe. Astfel, biletele de călătorie vor fi valabile, începând de luni, în funcție de timp: în interiorul orașului – 60 de minute, iar în afara orașului (pe liniile spre Harghita Băi și Fitod) – 90 de minute, calculate de la prima validare. În acest interval, pasagerii pot schimba de oricâte ori alte curse. Într-o primă etapă, Demény Attila recomandă utilizarea aplicației 24Pay, precum și achiziționarea fizică a biletelor. Până în vara anului viitor, ca urmare a unui proces de dezvoltare aflat în desfășurare, toate autobuzele vor fi dotate cu aparate de validare a biletelor, care vor permite și noi metode de plată.
Nu se face un pas înainte doar în cazul traseelor și frecvenței curselor: și aspectul vizual al orarului devine unul de mare oraș, prin reprezentarea de tip hartă de metrou. Acest mod de prezentare trebuie însușit de către călători, iar noile trasee de către șoferii de autobuz. Este important ca atât pasagerii, cât și șoferii să manifeste răbdare și înțelegere unii față de alții!
Prezentări ușor de înțeles ale traseelor și orarele vor fi încărcate în zilele următoare pe pagina de Facebook a societății Csíki Trans, iar orarele vor fi afișate și în stațiile de autobuz. Perioada de testare durează până la sfârșitul lunii ianuarie a anului viitor, moment din care traseele și orarele vor deveni definitive.
Schimbările radicale ale transportului public din Miercurea-Ciuc reprezintă „doar” o nouă etapă. Așa cum a reamintit viceprimarul Bors Béla, prin renovarea autogării, construirea depoului de pe strada Salcâm, achiziționarea a 23 de autobuze alimentate cu gaz comprimat și dotarea digitală, aflată în derulare, a autovehiculelor, în ultimii ani s-au realizat investiții de peste 100 de milioane de lei, datorită fondurilor europene.